LiisaAnsala Asiaa Lapista ja Lapin ulkopuolelta

Työtä ja kilpailukykyä yhdellä päätöksellä

Olemme kaikki tietoisia Suomen talousahdingosta ja kilpailukyvyn heikkenemisestä. Vaikka tilanne tiedostetaan, ei Suomen kipeästi tarvitsemia päätöksiä ole tehty. Tarvitsemme suuria rakenteellisia uudistuksia, mutta niiden lisäksi konkreettisia tekoja työllisyyden lisäämiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi.

Suurin yksittäinen teko, jonka Suomi voi tällä hetkellä tehdä, on Pohjoisen jäämeren rautatieyhteyden rakentaminen. Radan rakentaminen muuttaisi Suomen geopoliittista asemaa suotuisammaksi laajentaen samalla suomalaisten tuotteiden markkinoita. Suomesta tulisi kertaheitolla huomattavasti kiinnostavampi investointikohde maailmanmarkkinoilla, kun kuljetusyhteydet muun muassa USA:n ja Kiinan markkinoille lyhenisivät oleellisesti.

Lapille tämä tarkoittaisi paranevia mahdollisuuksia kehittää matkailua ja teollisuutta. Lisäksi puun ja malmin kuljetuskustannukset, sekä tierasitus pienisi. Tämä lisäisi yritysten investointien kasvua jo lyhyelläkin aikavälillä.

Norja, Ruotsi ja Venäjä tukevat ratahanketta Suomen puolelle. Kuitenkin jos päättäjämme torkkuvat vielä jonkin aikaa, ratayhteys todennäköisesti syntyy Ruotsin puolelle ja saamme katsella hyötyjen valuvan naapurimaahan. Ratahanke on poliittista päätöstä vaille valmis toteutettavaksi ja asialla on nyt kiire.

Pääkaupunkiseudulle kaavailtava Pisara-rata on kustannuksiltaan samaa luokkaa jäämeren radan kanssa. Jos tarkastellaan hyötyjä koko Suomen mittakaavassa, jäämeren yhteydellä on moninkertaiset hyödyt Pisara-rataan nähden. Jäämeren rata tulisikin saada tulevaan hallitusohjelmaan korkeimmalla prioriteetilla ja toteutusvaiheeseen pikavauhtia, koska sen hyödyt ovat koko maamme tulevaisuuden kannalta merkityksellisiä.

Liisa Ansala

Kansanedustajaehdokas (kesk.)

Liisa Ansala

Kansanedustajaehdokas (kesk.)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Mitä teollisuustuotteita Suomesta lähtisi Jäämeren rataa pitkin maailmalle ja mihin maahan ?

Pekka Iiskonmaki

Suomen näivettyvä ja veroihin sortunut talous ei tarvitse ihan ensimmäiseksi sitä rataa pohjoiseen.

Maa jossa ei uskalleta myydä alkoholia kaupoissa on liian primitiivinen kansainvälistymään.

Käyttäjän MarkoHeikkuri kuva
Marko Heikkuri

Molemmat radat ovat tällä hetkellä omassa listassani todella kaukana taka-alalla. Helsingin pisararata on varsinkin sellainen turhanpäiväinen vouhotus hanke jolla halutaan tehdä vaikutus johonkin tuntemattomaan ryhmittymään. Suomi tarvitsee ensimmäisenä veroja alentavaa toimintaa, jotta markkinat saadaan jälleen jylläämään ja työpaikkoja syntyy lisää.

Toimituksen poiminnat